L'església
devastada, despullada de tots els elements sacres que havien estat
devorats enmig de la plaça Major en l'única falla que havia
flamejat en tota la vida de la vila. Una falla de talles polícromes,
de ninots celestials traspuats de dolors i gojos ultraterrenals, de
místiques que plagiaven barrocs llunyans. Una falla desordenada i
caòtica on cremava el mateix sant Josep. Sempre passa. La passió
josefina havia arribat al seu límit cremant el propi patró.
Doncs
l'església restava buida, amb els raigs de sol i de pols que
ascendien del terra en línies rectíssimes fins als finestrals
vidriats i virolats de la cúpula blava de la nau central. Una suau
olor de taronja rància i podrida recordava el tràfec de triadores,
empaperadores i encaixadores encarregades de facturar els fruits
àcidomel.lífics cap a Europa al llarg de tots els anys que va durar
la guerra. Ara tot havia de tornar al seu lloc. Redreçaren a la seua
posició universal el món que la disbauxa, el marxisme i la
judeomaçoneria havien capgirat de dalt a baix.
S'havien
de tallar retaules, omplir nínxols, fornícules i capelles òrfens
amb pares barbuts i mares virginals. Creus, canelobres, estovalles,
pregàries i exvots de cera. Tasca difícil i costosa quan no hi
havia rotllo de dacsa suficient per evitar una obstrucció definitiva
de l'esòfag.
La
senyora Concepció i Josepa la Fardatxa recollien pietoses almoines
de casa en casa, pel veïnat, amb una bossa morada de vellut
atrotinat, per la comanda d'un Jesús de la Creu que no envejara el
precedent. Una cara, unes mans i uns peus finament tallats per gúbies
i burins destríssims, uns brials de seda, uns brodats d'or, una
corona d'espines d'aranyoner i una llarga perruca de cabell natural.
Amb llargues caminades a l'endret i al revés per tota la població
havien ajuntat la quantitat suficient.
El
Jesús venia del taller embalat en un gran caixó de fusta de noguera
i es preparaven els afaiçonaments de la rebuda.
La
senyora Concepció i la Josepa vivien totes dues al Raval. L'una
–vídua d'un ferm defensor de la república mort d'una rebentada de
la melsa en febrer del trenta-nou, en produir-se la dimissió
d'Azaña– en una casa ampla, espaiosa i amb un hort de palmeres
datileres. L'altra, vídua de tres marits –també vidus al seu
torn– a la vorera d'enfront, en una mitja casa amb una figuera al
corral.
No
havien parat esment fins ara, però la imatge havia d'aterrar en una
casa de poble per rebre les fervoroses mostres d'adoració, els resos
i novenes i els esguits del salpàs benedictor abans d'ocupar el seu
lloc d'honor al temple… I totes dues eren candidates a fer
d'hostesses amb uns mèrits equilibrats per concursar.
Ja
havien discutit prou en tots els llocs en què s'havien trobat: al
forn, a la font, a ca l'abadeger, a l'acomiadament del dol del cosí
Pasqualet, que Déu el tinga en la glòria… fins que decidiren anar
a buscar un veredicte salomònic en la persona del senyor vicari.
El
senyor vicari era un capellà més bé apocat, de parlar suau, que
tenia per virtut no fer alts ni baixos. Allò que se'n diria “un
home bo” en la forma i en el fons.
Un
dia de trisagi, assegudes en els respectius catrets –cadiretes de
tisora que feien servir sovint, ja que el temple encara continuava
desmoblat– ataüllaren el desventurat vicari que s'introduïa al
confessionari i es disposava a repartir penitència a dojo, que bona
falta hi feia. S'enfilaren totes dues cap al confessionari a
apostar-se en una genuflexió bel.licosa, aferrades cadascuna a una
gelosia lateral.
–Ave
Maria Puríssima –les dues a l'uníson.
–Sin
pecado concebida… –el vicari no encertava a quin costat
adreçar-se.
Una
veu molt baixa i atiplada encetà educadament el litigi a la banda
dreta del sacerdot.
–Mire,
don Genaro, jo voldria que el Jesús posara a ma casa –gairebé
suplicava la senyora Concepció.
De
sobte se sentiren uns colps atronadors que espolsaren el corcó del
confessionari: Bom, bom, bom! La Fardatxo, a mà sinistra,
bastonejava enèrgicament la garita amb el seu catret.
–Quenaret!
No res d'això. El Jesús ha de vindre a ma casa per damunt de tot.
–Senyores,
consideració –sol.licitava el vicari intentant d'imposar el seu
posicionament de jurisperit–. Açò és la casa del Senyor i ens
traurà fora com als mercaders del temple de Jerusalem…
–És
que… don Genaro, mire: ma casa és més gran, hi cap més gent,
lluirà més. A més, tinc cobertors de domàs, l'hort ple de flors…
No
pogué acabar de desgranar la seua oferta. Una altra vegada, des de
l'altre costat: bom, bom, bom!
–Quenaret!
No, no i no ho haig de consentir. A ca seua és la casa d'un roig,
d'un roig que s'esta socarrant al cremador de Satanàs.
–Senyores,
una miqueta de temor de Déu…
–El
meu home…
–El
teu home, un roig, roig, roig…
Les
dues dones alçaven la veu. Només el vicari no hi gosava. Llamps i
pestes començaren a creuar el reduït àmbit que ocupava don Genaro
en la penombra sacramental. Els colps de catret eren cada vegada més
insistents. El confessionari, corcat, desencaixat i mig podrit,
començà a gemegar. Uns cruixits sorollosos anunciaren al vicari que
la barraqueta se li ensorrava. No va ser a temps de fugir-ne. Un fort
grinyol, seguit d'un violent estrèpit, armonitzaren sonorament la
ruïna del parament. Un eixam de beates endolades, talment un cos de
bombers improvisat, es precipità a rescatar el senyor vicari,
atrapat entre els enderrocs.
No
vaig contemplar la resolució del senderi. Jo era en un camp de
concentració improvisat a la plaça de bous de Saragossa, on ens
anaven destriant, als perdedors, i ja se m'enduien a complir el
servei militar en un destacament a Pamplona. De moliner mudaràs que
de lladre no t'escaparàs. El servei a una pàtria i el servei a
l'altra.
Però
en un parell d'anys, en tornar-hi, vaig comprovar amb complaença que
res no havia estat en va. El meu oncle s'havia construït, amb
l'embalatge de noguera del Jesús de la Creu, un caixó d'enfardar
tabac que ara òmplic de manolls de fulles brunes i aromàtiques.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada